- Locatie
Kapel
- Voorzitter
- Kees Jan de Vet
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1OPENING
-
2
Er hebben zich nog geen insprekers aangemeld.
-
3HOOFDPUNTEN VOOR DEZE VERGADERING
-
3.aHOOFDPUNTEN VOOR DEZE VERGADERING (INFORMEREND)
-
3.a.1
Besluit: Het algemeen bestuur neemt de rapportage voor kennisgeving aan.
Bijlagen
-
3.a.2
Besluit: Het algemeen bestuur neemt de brief van de rekenkamercommissie voor kennisgeving aan.
Bijlagen
-
3.a.3
Besluit: Het algemeen bestuur neemt de brief voor kennisgeving aan.
Bijlagen
-
3.bHOOFDPUNTEN VOOR DEZE VERGADERING (BESLUITVORMEND)
-
3.b.1
Besluit: Het algemeen bestuur neemt de brief voor kennisgeving aan en neemt notie van de volgende beslispunten van de rekenkamercommissie.
De Rekenkamercommissie stelt het algemeen bestuur voor een besluit te nemen over de volgende beslispunten:
- het dagelijks bestuur opdracht te geven om het algemeen bestuur inzicht te geven in de samenhang van de verschillende onderwerpen binnen ICT en Veiligheid, waarbij aandacht is voor o.a. welke deelonderwerpen er zijn binnen ICT en Veiligheid, wie daar in de organisatie voor verantwoordelijk is, welke aanbevelingen komen er uit de verschillende rapporten, wat is er mee gedaan en wat dient nog gerealiseerd te worden;
- het dagelijks bestuur opdracht te geven het algemeen bestuur te informeren over de voortgang van het realiseren van doelstellingen als uit (extern) onderzoek blijkt dat niet of deels is voldaan aan bepaalde doelstellingen;
- het dagelijks bestuur opdracht te geven de voorlichtingscampagnes over ICT en Veiligheid niet alleen op de medewerkers van de organisatie te richten, maar ook op het algemeen bestuur;
- in overleg met het dagelijks bestuur te treden over de wijze waarop het algemeen bestuur kennis kan nemen van de memo ICT en Veiligheid met de bijbehorende zes bijlagen;
- het dagelijks bestuur opdracht te geven tot evaluatie van het Informatieveiligheidsbeleid van 16 februari 2016 en het algemeen bestuur over de uitkomsten hiervan informeren.
Bijlagen
-
3.b.2
Portefeuillehouder: Theo Schots
Jaarlijks dient het controleprotocol en financieel normenkader ten behoeve van de accountantscontrole te worden geactualiseerd en vervolgens door het AB te worden vastgesteld. In het controleprotocol wordt vastgelegd wat de reikwijdte en rol van de accountant is bij de accountantscontrole.
Het financieel normenkader bevat alle actuele relevante wet- en regelgeving met daarin bepalingen die kunnen zorgen voor lasten-, baten- of balansmutaties voor het waterschap. Er zijn geen redenen om het controleprotocol aan te passen, daarom wordt alleen het geactualiseerde normenkader ter besluitvorming
voorgelegd.
Op basis van een interne beoordeling en een externe toets van de accountant is het oude normenkader geactualiseerd. Alle nieuwe of gewijzigde regels in het normenkader zijn geel gearceerd.
Besluit: Het algemeen bestuur stemt in met het financieel normenkader 2018.
Bijlagen
-
3.b.3
Portefeuillehouder: Kees Jan de Vet
In 2018 heeft het algemeen bestuur een traject van beeldvorming en oordeelsvorming doorlopen over het onderwerp ‘ruimtelijke adaptatie’. Deze nota is onderdeel van de derde fase, de besluitvorming. De oogst van het traject is in verhalende vorm samengevat in een aparte position-paper. Aangezien ondertussen steeds vaker gesproken wordt over klimaatadaptatie in plaats van ruimtelijke adaptatie, met als meest sprekende voorbeeld het onlangs gesloten Bestuursakkoord Klimaatadaptatie, wordt in de position-paper gesproken over klimaatadaptatie.
Besluit: Het algemeen bestuur stemt in met de ‘Position-paper klimaatadaptatie’.
Bijlagen
-
3.b.4
Portefeuillehouder: Kees Jan de Vet
De nieuwe gedragscodes en uitvoeringsregels zorgen voor een betere borging van de procedure rondom vermoedelijke integriteitsschendingen door het bestuur doordat:
- er expliciet gedragsregels zijn geformuleerd voor het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de dijkgraaf;
- er meer recht wordt gedaan de verschillende posities van het algemeen en dagelijks bestuur door de introductie van twee separate gedragscodes;
- de uitvoeringsregels duidelijkheid geven over het te volgen proces bij vermoedens van een integriteitsschending.
Besluit: Het algemeen bestuur stemt in met de vaststelling van:
- gedragscode integriteit algemeen bestuur waterschap Brabantse Delta 2018;
- gedragscode integriteit dagelijks bestuur waterschap Brabantse Delta 2018;
- uitvoeringsregels gedragscode integriteit algemeen bestuur waterschap Brabantse Delta 2018 en gedragscode integriteit dagelijks bestuur waterschap Brabantse Delta 2018.
Bijlagen
-
3.b.5
Portefeuillehouder: Kees de Jong
De peilbesluiten van waterschap Brabantse Delta zijn opgesteld op basis van de Handleiding Peilbesluiten van 21 januari 2006 (geactualiseerd in februari 2007). Een groot deel van de uitgangspunten uit de Handleiding Peilbesluiten is nog van toepassing, toch was de Handleiding toe aan actualisatie en aanvulling. Door het vaststellen van beleidsregels geeft het waterschap invulling aan de ambitie uit het Waterbeheerplan 2016-2021 om beleid voor peilbesluiten compleet en actueel te houden.
Met de beleidsnota Peilbesluiten bij waterschap Brabantse Delta heeft het beleidsregels met daarin de kaders en uitgangspunten voor een peilafweging en een stappenplan om te komen tot een peilbesluit.
Naast kaders en uitgangspunten voor het opstellen van peilbesluiten, bevatten de beleidsregels een strategie voor het actueel houden van peilbesluiten. In de periode 2009-2010 heeft waterschap Brabantse Delta in korte tijd voor alle daartoe verplichte gebieden peilbesluiten vastgesteld. Het waterschap streeft er nu naar om de peilbesluiten continu actueel te houden met een doorlopend proces van herzieningen. Dit proces wordt in de nota ‘Peilbesluiten bij waterschap Brabantse Delta’ vastgelegd.
Besluit: Het algemeen bestuur stemt in met het vaststellen van beleidsregels voor peilbesluiten door het vaststellen van de Beleidsnota 'Peilbesluiten bij waterschap Brabantse Delta'.
Bijlagen
-
4OVERIGE NOTA'S TER BESLUITVORMING
-
4.a
Portefeuillehouder: Th. Schots
De Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB) is gestart in 2012. Evenals bij het vaststellen van de begroting dient bij een wijziging van de begroting de zienswijze-procedure voor de deelnemers te worden door lopen. De 1e begrotingswijziging BWB 2019 heeft betrekking op de uitbreiding van een deel van de WOZ-Taak van de gemeente Breda.
Besluit: Het algemeen bestuur stemt in met een positieve zienswijze over de gewijzigde begroting 2019.
Bijlagen
-
4.b
Portefeuillehouder: Theo Schots
De afvalwatertransportleidingen die waterschap Brabantse Delta gebruikt en beheert liggen grotendeels in eigendomsgronden van derden. Om een ongestoorde ligging van de leidingen te kunnen garanderen, dient op alle percelen die niet in eigendom zijn van het waterschap een zakelijk recht gevestigd te zijn. Dit is nu niet het geval, wat bij het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden en het verhelpen van calamiteiten voor vertraging en (financiële) schade kan zorgen. Met de uitvoering van het project Vestigen zakelijke rechten, wordt op ieder perceel dat niet in eigendom is van waterschap Brabantse Delta en waar een leiding van het waterschap in ligt een zakelijk recht gevestigd.
Besluit: Het algemeen bestuur stemt in met het beschikbaar stellen van € 500.000,- 1e fase uitvoeringskrediet.
Bijlagen
-
4.c
Portefeuillehouder: Kees Jan de Vet
Tot nu is er één jeugdbestuurder bij het waterschap Brabantse Delta. Gelet op de diverse werkzaamheden, zowel op landelijk als regionaal niveau, en de mogelijkheden om de jeugdbestuurder in te zetten als ambassadeur is een uitbreiding tot drie jeugdbestuurders wenselijk. Dit is eveneens wenselijk gelet op het principe van instroom en uitstroom, overdracht van kennis, en de mogelijkheden die de jeugdbestuurders hebben om gezamenlijk en in overleg invulling te geven aan het jeugdbestuurderschap.
Besluit: Het algemeen bestuur stemt in met de nieuwe invulling van het jeugdbestuurderschap.
Bijlagen
-
4.d
Portefeuillehouder: Th. Schots
Op basis van de beoordelingscriteria prijs en kwaliteit is Baker Tilly Berk N.V. als beste aanbieder naar voren gekomen.
Besluit: Het algemeen bestuur stemt in met het opdragen van de accountantscontrole aan Baker Tilly Berk N.V. voor een periode van 3 jaar over de boekjaren 2019 tot en met 2021 met eenmaal de mogelijkheid tot verlenging onder dezelfde condities met twee boekjaren.
Bijlagen
-
4.e
Portefeuillehouder: Kees de Jong
Het wateroverlast project verbeteren afvoercapaciteit waterloop Bosschenhoofd is een samenwerking tussen het waterschap en de gemeente Halderberge. De gemeente Halderberge gaat verhard oppervlak afkoppelen van het gemengde rioolstelsel in het zuiden van de kern Bosschenhoofd. Om dit mogelijk te maken is het noodzakelijk dat de waterloop gelegen aan de westzijde van de kern Bosschenhoofd wordt verbreed en een volledig onderhoudbare categorie A watergang wordt welke aan de gewenste maatvoering voldoet. De totale kosten voor het project bedragen € 840.000,-.
Besluit: Het algemeen bestuur stemt in met het verstrekken van een uitvoeringskrediet van € 840.000,- voor het verbeteren van de afvoercapaciteit waterloop Bosschenhoofd te Bosschenhoofd.
Bijlagen
-
4.f
Portefeuillehouder: Cécile Franssen
Het project Verbetering Regionale Keringen(VRK) is verdeeld in 2 deelprojecten, te weten VRK-Midden en VRK-MDV(Mark Dintel Vliet).
VRK – Midden
Voor de uitwerking van het voorkeursalternatief is er een Europese aanbestedingsprocedure van een Plan Design en Construct (PDC) contract gehouden. Een onderdeel van deze procedure is dat de opdrachtnemer een kansendossier overlegd. De aangedragen kans van de opdrachtnemer waarvan het waterschap gebruik wil maken betreft het verbeteren van het dijktracé tussen Laaksche vaart en Leursche haven (dijktracé B97A). Dit dijktracé met een lengte van ca. 1.280 m bevindt zich in de projectscope van het deelproject MDV. Door gebruik te maken van deze kans ervaart de omgeving minder overlast en wordt de hoogwaterveiligheid versneld op orde gebracht.
Om van de kans van de opdrachtnemer gebruik te maken dient de huidige projectscope van het deelproject-Midden te worden uitgebreid en voor de uitwerking en realisatie hiervan dient krediet beschikbaar gesteld te worden.
VRK – MDV
Momenteel worden de kansrijke alternatieven uitgewerkt zodat deze beoordeeld kunnen worden. In opvolging van de beoordeling van de alternatieven wordt het voorkeursalternatief bepaald. Met de uitwerking van de grote hoeveelheid aan alternatieven en de technische complexiteit van een aantal van deze alternatieven blijkt dat, om te komen tot een zorgvuldige afweging, meer tijd nodig is dan voorzien. Tevens dient voor aandachtsgebieden als het toepassen van demontabele keringen en agrarisch medegebruik een verdiepend onderzoek te worden uitgevoerd voordat wel overwogen keuzes kunnen worden gemaakt. Ook is meer tijd nodig dan gepland om een zorgvuldig, open en transparant omgevingsproces te voeren zodat tot een maatschappelijk gedragen voorkeursalternatief kan worden gekomen. De extra kosten die hiermee gepaard gaan passen niet binnen het huidig beschikbaar gestelde krediet. Er dient aanvullend krediet beschikbaar gesteld te worden.
Daarnaast is het huidige beschikbaar gestelde krediet in 2016 en 2017 met extra en onvoorziene kosten belast ten behoeve van aanvullingen toetsing van de regionale keringen. De toetsresultaten hebben geleid dat 17,5 km kering alsnog is goedgekeurd, waarmee de scope van het project MDV is bijgesteld tot de huidige scope.
Besluit: Het algemeen bestuur stemt in met:
- VRK- Midden: uitbreiding van de projectscope met de verbetering van het dijktracé B97A en stelt hiervoor krediet beschikbaar van € 400.000;
- VRK-MDV: het verstrekken van een extra krediet van € 1.050.000 voor de afronding van het proces om te komen tot een voorkeursalternatief.
Bijlagen
-
4.g
Portefeuillehouder: Cécile Franssen
Op 16 oktober 2018 heeft het dagelijks bestuur het ontwerp projectplan Waterwet ‘Verbetering regionale keringen, deelgebied Midden’ vastgesteld. Dit ontwerp projectplan ligt ter visie van 27 november 2018 tot en met 7 januari 2019. De vaststelling van het projectplan door het algemeen bestuur is gepland in maart 2019. Over deze mijlpaal zijn contractuele afspraken gemaakt met de opdrachtnemer. Omdat in maart 2019 geen inhoudelijke AB vergadering plaatsvindt in verband met de verkiezingen zijn een aantal scenario’s beschouwd hoe tot een tijdige vaststelling van het projectplan kan worden gekomen.
De volgende 4 scenario’s zijn onderzocht om tot besluitvorming van het projectplan waterwet (ppww) te komen:- mandatering van de vaststelling van het ppww door het AB aan het DB in januari 2019;
- hanteren van ongebruikelijke termijnen teneinde het AB van februari 2019 te kunnen halen;
- een extra AB vergadering in maart 2019;
- doorschuiven van besluitvorming naar het AB van april 2019.
Op basis van de huidige inzichten biedt scenario 1 de beste oplossing waarbij het risicoprofiel met betrekking tot het proces overzichtelijk is. Scenario 2 bevat een niet realistische planning met een hoog risicoprofiel voor het proces. Scenario 3 past binnen de planning maar is een extra belasting voor het bestuur in de periode van de verkiezingen. Scenario 4 levert een vertraging op van de eindmijlpaal en bevat daarmee financiële consequenties.
Besluit: Het algemeen bestuur besluit:
- tot scenario 1;
- het vaststellen van het projectplan ‘Verbetering regionale Keringen Midden’ te mandateren aan het dagelijks bestuur.
Bijlagen
-
4.h
Projectplannen worden alleen besproken als u dat vóór maandagochtend 09.00 uur, voorafgaand aan de AB-vergadering, aangegeven heeft.
Portefeuillehouder: Hans Peter Verroen
De ecologische verbindingszone (EVZ) voor de boomkikker op het grondgebied van gemeente Breda maakt deel uit van een 11,7 km lange EVZ die de Molenschotse Heide verbindt met de Chaamse bossen. De EVZ ligt op grondgebied van de gemeenten Gilze en Rijen, Breda en Alphen-Chaam. Betrokken partijen hebben in november 2016 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om gezamenlijk deze EVZ te realiseren. Het waterschap heeft de projectleiding voor de EVZ op het grondgebied van Alphen-Chaam en Gilze en Rijen. Breda heeft de projectleiding voor de EVZ op eigen grondgebied. De gronden voor een deel van de EVZ in Breda zijn beschikbaar. De gemeente heeft daarvoor een inrichtingsplan uitgewerkt. Het ontwerp projectplan heeft ter visie gelegen; er zijn geen zienswijzen ingediend. Het projectplan wordt nu ter vaststelling aangeboden aan het algemeen bestuur.
Besluit: Het algemeen bestuur stelt het projectplan “EVZ boomkikker, fase III” vast.
Bijlagen
-
4.i
Projectplannen worden alleen besproken als u dat vóór maandagochtend 09.00 uur, voorafgaand aan de AB-vergadering, aangegeven heeft.
Portefeuillehouder: Kees de Jong
Gemeente Tilburg en waterschap werken samen om de EVZ en het beekherstel van de Oude Leij, alsmede om de EVZ's langs de Hultensche Leij en Groote Leij te realiseren. De gemeente heeft daarin de projectleiding. In september 2018 is een samenwerkingsovereenkomst door beide partijen ondertekend.
Het eerste deelproject “Reeshofweide & Lange Rekken” is inmiddels uitgewerkt in een projectplan Waterwet. Dit projectplan heeft betrekking op de Oude Leij, zuidelijk van het Wilhelminakanaal en beoogt zowel beekherstel (tevens een zogenaamde Kaderrichtlijn Water maatregel) als het realiseren van een ecologische verbindingszone (EVZ). Het ontwerp projectplan heeft vanaf 23 augustus gedurende een periode van 6 weken ter visie gelegen. Er zijn 2 zienswijzen ingediend; zie Nota van zienswijzen. Naar aanleiding van de ingediende zienswijzen is het projectplan op enkele onderdelen aangepast.
Besluit: Het algemeen bestuur neemt kennis van de Nota van zienswijzen en stelt het projectplan "beekherstel, EVZ Reeshofweide & Lange Rekken" te Tilburg vast.
Bijlagen
-
4.j
Projectplannen worden alleen besproken als u dat vóór maandagochtend 09.00 uur, voorafgaand aan de AB-vergadering, aangegeven heeft.
Portefeuillehouder: Niels Mureau
Het IPM project Maatregelen Stedelijke wateropgave (fase 2 en 3) omvat diverse activiteiten ten behoeve van het aanpakken van wateroverlast knelpunten. Het onderhavige projectplan heeft betrekking op de aanleg van de waterberging Grensstraat Nispen. Met het aanleggen van de waterberging wil het waterschap de wateroverlast verminderen. Om de werkzaamheden uit te kunnen voeren dient het ontwerp projectplan door het algemeen bestuur te worden vastgesteld. Het projectplan heeft gedurende 6 weken ter inzage gelegen Er is één zienswijze ingediend waarop het projectplan is aangepast. Hiermee is geheel tegemoet gekomen aan de zienswijze. De kosten voor de waterberging bedragen € 280.000,- incl BTW. Voor uitvoering van de maatregelen is al eerder een uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld.
Besluit: Het algemeen bestuur stelt vast:
- het projectplan Wateroverlast Grensstraat Nispen en stemt in met de uitvoering van het project;
- de nota van zienswijzen.
Bijlagen
-
4.k
Projectplannen worden alleen besproken als u dat vóór maandagochtend 09.00 uur, voorafgaand aan de AB-vergadering, aangegeven heeft.
Portefeuillehouder: Niels Mureau
Het IPM project Maatregelen Stedelijke Wateropgave (fase 2 en 3) omvat diverse activiteiten ten behoeve van het aanpakken van wateroverlast knelpunten. Het onderhavige projectplan heeft betrekking op de wateroverlast Steenbergen-Zuid. Het stedelijk gebied van Steenbergen-Zuid heeft bij hevige neerslag wateroverlast. Dit wordt veroorzaakt door een aantal riooloverstorten. In 2016 is een onderzoek uitgevoerd naar de werking van het totale watersysteem en de interactie van het stedelijk gebied met het oppervlaktewatersysteem. Dit onderzoek heeft geresulteerd in een maatregelenpakket die gemeente en waterschap moeten uitvoeren om de wateroverlast te verminderen. Voor het waterschap betekent dit de realisatie van een verkorte doorsteek naar de Ligne inclusief de benodigde kunstwerken.
Het ontwerp projectplan heeft gedurende 6 weken ter inzage gelegen. Er zijn twee zienswijzen ingediend waarop het projectplan niet is aangepast. De kosten voor deze maatregel bedragen € 260.000,- incl BTW. Voor uitvoering van de maatregelen is al eerder een uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld.
Besluit: Het algemeen bestuur stelt vast:
- het projectplan Wateroverlast Steenbergen-Zuid en de uitvoering ervan;
- de nota van zienswijzen.
Bijlagen
-
5
Mededelingen worden alleen besproken als u dat vóór maandagochtend 09.00 uur, voorafgaand aan de AB-vergadering, aangegeven heeft.
-
5.a
Portefeuillehouder: Hans Peter Verroen
Besluit: Het algemeen bestuur neemt de mededeling voor kennisgeving aan.
Bijlagen
-
5.b
Portefeuillehouder: Kees Jan de Vet
Besluit: Het algemeen bestuur neemt het Handhavingsuitvoeringsprogramma 2019 voor kennisgeving aan.
Bijlagen
-
5.c
Portefeuillehouder: Theo Schots
Besluit: Het algemeen bestuur neemt de mededeling voor kennisgeving aan.
Bijlagen
-
6
Ingekomen stukken worden alleen besproken als u dat vóór maandagochtend 09.00 uur, voorafgaand aan de AB-vergadering, aangegeven heeft.
-
6.a
Portefeuillehouder: Theo Schots
Besluit: Het algemeen bestuur neemt de mail en de motie van gemeente Dongen voor kennisgeving aan.
Bijlagen
-
6.b
Portefeuillehouder: Hans Peter Verroen
Besluit: Het algemeen bestuur neemt de brief en de reactie van het dagelijks bestuur voor kennisgeving aan.
Bijlagen
-
6.c
Portefeuillehouder: Kees de Jong
Besluit: Het algemeen bestuur neemt de brief en de DB-reactie voor kennisgeving aan.
Bijlagen
-
7
Besluit: Het algemeen bestuur stelt de notulen (inclusief de actie- en toezeggingenlijst) en de besluitenlijsten van 22 december 2018 vast.
Bijlagen
-
8
Mondeling
-
9SLUITING